W dniu 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.
Świadczenie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
– ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
– pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
– nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
W związku z powyższym na wniosek osoby uprawnionej, na podstawie posiadanych dokumentów, Wójt Gminy Trzebielino będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku braku dokumentów potwierdzających okres pełnienia funkcji sołtysa organ wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia. W takiej sytuacji wnioskodawca składa do placówki KRUS pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem tel. 59 85 80 253.
Informacja Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zamieszczona na stronie: